maanantai 30. toukokuuta 2011

My Fitness Pal

Huh, tän päivän suunniteltu tanssitunti jäi pitämättä, koska tärkeämmältä tuntui tän läävän siivoaminen. Kyllä, tätä asuntoa pystyi kutsumaan lääväksi, niin hirveässä kunnossa tää oli. En oo ihan maailman siisteimpiä ihmisiä ja kun on vielä tuo kissanrääpäle ja avopuoliso sotkemassa, niin ei tarvita montaakaan päivää kun asunto on jälleen kuin pyörremyrskyn jäljiltä. Reilu kolme tuntia tässä vierähti kun oikein kunnolla imuroi ja luutusi lattiat. Onneksi M auttoi keittiön kanssa ja valmisti tän päivän ateriankin, muuten olisin varmaan vieläkin hinkkaamassa lattioita... Yllättän kuluttavaa tuo siivoaminen. Oon huomannut miten jotkut listaavat siivoamisenkin "treeniksi", mutta itse oon vähän skeptinen. Totta kai, siivoaminen kuluttaa enemmän, kuin vaikka pelkkä telkkarin katselu, mutta en koe silti tarvetta syödä hieman enemmän, vain sen takia, että oon sattunut siivoamaan. Mutta voin kyllä kertoa, että kolmenkin tunnin jälkeen on niin väsynyt ja nuutunut olo, että turha ajatellakaan tanssituntia.

Olin ajatellut tällä kertaa kertoa hieman itsestäni ja syistä, miksi oon tässä tilanteessa, mutta koska en viitsi joka kerta kirjoittaa kilometripäivitystä, niin kerronpa hieman eräästä motivaation lähteestä.

Kuten kerroin jo aiemmin, eräänä päivänä näin artikkelin tytöstä, joka oli laihduttanut 47 kiloa kymmenessä kuukaudessa kalorilaskurin avulla. Aluksi olin tietysti vähän epäileväinen, voiko pelkällä ruokavalon muutoksella laihtua noin paljon ja noin nopeasti? Päätin huvikseni ladata myös ilmaisen kalorilaskurin puhelimeeni. Sattumalta löysin MyFitnessPalin, enkä voisi olla onnellisempi asiasta. Kalorilaskurin avulla tajusin itsekin, että jos haluan onnistua tässä, minun on pakko muuttaa ruokavaliotani, en yksinkertaisesti enää vaan voi syödä ihan mitä haluan, milloin haluan. Olin innoissani jo pelkästä laskurista puhelimessa, mutta kun selvisi, että ohjelmalla oli oma, loistava sivustokin, niin olin aivan koukussa. Ensinnäkin, sekä puhelimessa, että sivustolla pystyy helposti kirjaamaan ylös päivän ateriat ja myös liikunnat. Toisekseen, sivustolla on laaja foorumi, jossa pystyy kannustavassa ilmapiirissä keskustelemaan mieltä painavista asioista. Kun vain vinkkaat, että kaipaat tukea, niin yhtäkkiä sinulla on 10 uutta ystävää. Tukiverkostoa ei siis ole kovinkaan vaikea kerätä. En oo ehkä missään tavannut niin motivoivia ihmisiä kuin siellä! 
    Niin mahtava kalorilaskuri kuin MFP onkin, on siinäkin omat huonot puolensa. MyFitnessPal on ilmeisesti amerikkalainen alunperin, joten sivusto ja foorumi on englanniksi. Tämä voi vaikeuttaa kommunikointia. Toinen hankala asia on, että suomalaisten ruokien tai merkkien kalorimääriä ei siis löydy (kovinkaan paljoa ainakaan). Googlettamalla kuitenkin saa aika hyvin jonkin tuotteen kalorimäärät tietoon ja laskurissa on se hyvä puoli, että sinne voi lisätä kalorit ilman mitään määrittelyä, mikäli tiedät kuinka paljon olet syönyt tai kuluttanut. Esimerkiksi jos olet syönyt 150 kcal edestä banaaneja, muttet löydä täsmälleen samaa ruokaa listalta, voit vain lisätä syömäsi kalorit ruokapäiväkirjaasi. Lisäksi, mikäli sinulla on jonkin tuotteen ravintosisältö tiedossa, voit helposti lisätä sen listaan, jolloin se jatkossakin sitten löytyy sieltä.

Näistä pienoisista puutteista huolimatta olen ihan koukussa MFP-sivustoon. Ja hei, englantinikin karttuu tässä samalla! Oon joskus koettanut ihan tuota suomalaistakin kalorilaskuria, mutta MFP ilmaisuuden ja puhelimeen saatavuuden takia taidan pitäytyä siinä vielä toistaiseksi. Ja sitä paitsi, oonko ihan väärässä vai onko suomalaisten nettikulttuuri vielä kuitenkin melko tylyä? Oon niin ihastunut tuohon MFP:n ihanan kannustavaan ilmapiiriin, etten kestäisi yhtäkkiä joutua keskelle nenäkkäitä vittuilijoita. :< En tosiaan tiedä Kalorilaskurin foorumista ja kannustavuudesta, mutta voisin kuvitella, ainakin useat muut suomalaiset foorumit tuntien...

Mitäs muuta. Tosiaan, aluksi syötin painoni, pituuteni, ikäni, päivittäisen perusaktiivisuuteni sekä tavoitteeni, joiden perusteella sivusto sitten laski mulle sopivan kaloritavoitteen päivälle. Tällä painolla ja pituudella kuluttaisin 1819 kaloria päivässä, mikäli vain makoilisin sängyssä tekemättä mitään. Tavoitteekseni laitoin laihtua 1kg viikossa ja jotta tämä onnistuisi, sivusto laski mun päivittäiseksi tavoitteeksi syödä 1520 kcal päivässä. Mikäli treenaa ja kuluttaa vaikka 500 kcal, saa syödäkin enemmän (ja on oikeastaan syötäväkin, ettei kalorimäärä jää alle 1200kcal ja ettei keho mene ns. säästötilaan).

Aiemmin mua olisi ahdistanut kytätä jokaista kaloria, mutta jotenkin oon päässyt asian yli. Aiemmin olinkin niin holtiton, että kuri tuntuu nyt vain hyvältä. Ja tiedän, että tämä auttaa mua saavuttamaan tavoitteeni vielä jonain päivänä. Voin siis lämpimästi suositella My Fitness Palia jokaiselle. Ilman sitä olisin varmaan jo luovuttanut.

Oho. Kilometripäivitys tuli silti. Ehheh... Mutta jos intoudutte liittymään MyFitnessPaliin, niin lisätkää mut vaan rohkeasti kaveriksi!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti