tiistai 31. toukokuuta 2011

Opasta mua aurinko, mä pelkään pimeää.

Tanssi on ollut lapsesta saakka se luonnollisin liikuntamuoto mulle. Ala-astella harrastin kansantanssia ja vaikken muista nauttineeni siitä mitenkään erityisen paljon (nii-in, miten se sanonta menikään - kaikkea pitää kokeilla paitsi sukurutsausta ja kansantanssia...) niin silti se luonnistui multa helposti. Palavan rakkauden tanssimista kohtaan oon löytänyt myöhemmällä iällä. Musiikki on aina ollut todella tärkeää mulle, rakastan äärettömästi laulamista ja itseni ilmaisua musiikin avulla. Tanssi on yksi niistä keinoista. Rakastan sitä tunnetta kun voi vaan uppoutua musiikkiin ja antaa sen viedä kehoa. Mun musiikkimaku vaihtelee hirveästi laidasta laitaan. On joitakin piisejä, joita vain tanssin ja sitten on kappaleita, joita oikeasti kuuntelen. Ja sitten on piisejä jostain siltä väliltä. Tykkään nauttia tanssimusiikkini kovalla ja bassot täysillä. Harvemmin kuuntelen mitään David Guettaa kovinkaan tosissani, mutta tanssipiisejä jätkältä kyllä löytyy. Ja sitten, Snoop Doggin kanssa yhdessä tehty Sweat. Ekaa kertaa kuullessani kappaleen ja nähdessäni sen videon, inhosin sitä mielettömästi. Sit erään ohjatun HouseDance -tunnin jälkeen sama kappale löysi tiensä mun playlisteille ja on aika usein omilla tunneillani soinut. Jännästi mielipidekin vaihtuu jos joku todistaa jonkun kappaleen hyväksi tanssikappaleeksi...

Kävin lukioni Sallassa ja ollessani toisella luokalla Rovaniemen Hotcakesilta tuli tanssiopettaja pitämään hiphop & showtanssi-tunteja kerran viikossa koulumme saliin. Sen jälkeen en oo ollut ennallani. Sitä ennen mun tanssikokemukset liittyivät kansantanssiin ja muihin, suhteellisin tylsiin tansseihin, mut näissä tunneissa oli ytyä. Opin liikkumaan aivan erilaisella tavalla. Tajusin miten mulla on koko keho, joka on tehty liikkumaan, miten voin heiluttaa käsiäni näin ja hyppiä noin ja antaa mennä, antaa mennä! Tuntui kuin olisin herännyt jähmeästä kuoresta. Nautin suuresti tanssitunneista. Harmi vain seuraavana vuonna silloisen luokan flegmaattisuus pilasi koko touhun. Kyse ei siis ollut mistään kovin vakavista tunneista, kuten suuremmissa kaupungeissa voi olla, me vaan ilmestyttiin paikalle ja tanssittiin eikä ollut niin tärkeää tekikö liikkeen oikein, kunhan teki sen tunteella. Ekana vuonna meillä oli hyvä porukka, joka ei välittänyt vaikka "näytti tyhmältä", joka vain nautti liikkumisesta. Seuraavana vuonna sali olikin täynnä yläasteikäisiä tyttöjä, jotka eivät ikinä tehneet mitään tai heittäytyneet ja jotka aina vain jäivät mahdollisimman taakse ja puhuivat selän takana paskaa ja naureskelivat tämmöisen tonnikeijun tanssimiselle. Siltä musta ainakin tuntui ja niihin aikoihin aloinkin lihomaan älytöntä vauhtia. Kun ekana vuonna pystyin nauttimaan niistä tanssitunneista, niin seuraavana vuonna kaikki aika meni siihen, että tunsin oloni vain kömpelöksi ja hölmöksi näiden tyttöjen takia. Enkä edes ymmärrä minkä takia ne edes tuli niille tunneille, kerta se oli niin "noloa".

Tanssiharrastukseni ja muutenkin liikunnallisuus katosi elämästäni miltei kokonaan sen jälkeen. Sen jälkeen oon toisinaan löytänyt innostuksen uudestaan, mutta aina se on taas lopahtunut syystä tai toisesta. Kunnes eräänä toukokuun päivänä aloin tanssia uudestaan. Ja en halua ikinä lopettaa. Ymmärrättekö nyt kuinka paljon kyseistä lajia rakastan? En sano olevani kovinkaan taitava tai mitään muutakaan, mutta silloin kun tanssin, mun sydän meinaa haljeta onnesta. Tänäänkin tulin koulusta pahantuulisena ja päätin vain tanssia huonon mielen pois. Onnistuin! Tanssiminen tekee hyvää keholle ja mielelle.

En seuraa mitään erityistä tyyliä, vaan tanssiessani yhdistelen kaikkea mitä oon oppinut - yhdistelen askelia ja liikesarjoja zumbasta, aerobicista, housedancesta, hiphopista ja showtanssista. Mun tunnit on yhtä sekamelskaa. Ja mä rakastan niitä niin!

Nyt haluaisinkin kuulla mitkä on teidän suosikkitanssikappaleita?

Tässä yksi mun tän hetkinen suosikki :


ja yksi all-time-favourite



Ja ai niin.
Tämän hetkinen paino: 105.5 kg - puoli kiloa viime kerrasta! Kohta ensimmäinen minigoal saavutettu.

Lisäksi loppuun vinkki millä saat lisätehoa tanssitreeneihisi, oivalsin sen itse tänään: Täytä kaksi puolen litran pulloa vedellä ja käytä niitä käsipainoina kun tanssit. Kädet saavat hieman enemmän treeniä kuin muuten tanssiessa. Toimii! Niin ja toki jos sulla kevyitä käsipainoja löytyy, niin toimivat varmaan nekin yhtä hyvin. :----D Itsellä kun ei ole minkään näköisiä painoja, niin täytyy vähän soveltaa!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti