perjantai 4. tammikuuta 2013

Uusi alku, minullakin

Uusi vuosi ja uudet alut. En yhtään ihmettele, että kuntosalit ovat alkuvuodesta aina täynnä, sillä itsellenikin alkava vuosi tuo aina aivan uutta tarmoa siihen mihin ikinä ryhdynkin. En ole vielä sen kummemmin ehtinyt miettiä tavoitteitani tulevalle vuodelle, mutta terveelliset elämäntavat ja onnellisuus ovat edelleen tähtäimessä. Vuoden 2012 loppu oli melkoinen floppi syömisen ja liikkumisen osalta, mutta siitä on vain otettava opikseen. On jokseenkin helpottava huomata, että huonojen kausienkin jälkeen keho vaatii päästä paremmille tavoille. Huonot elintavat näkyvät välittömästi mielialassakin, joten miksi ihmeessä siis jatkaa niitä?

Vuoden ensimmäinen päivä meni autossa istuessa, kun palattiin pohjoisesta takaisin Keski-Suomeen. Joulun jälkeen sokerikoukku oli ihan mahdoton, mutta päätin jo ennen lähtöä, että autoon en mitään "pientä naposteltavaa" hanki. 100 kilometrin ja pienen torkahtamisen jälkeen sain tosissaan hillitä itseäni, etten rynnännyt huoltsikalle ostamaan paikkaa tyhjäksi suklaasta (kyllä, edelleen mahtuisi!) ja muusta turhasta. Onnistuneesti kuitenkin maltoin mieleni, matka jatkui ja makeanhimo jäi Kuusamoon. Olen ylpeä itsestäni.

Toissapäivänä sen sijaan kömmin pitkästä aikaa salille. Täytyy sanoa, että edelleenkään saliharjoittelu ei sykähdytä mitenkään suuremmin. Tarvitsisin jonkinlaisen kunnollisen, tavoitteellisen ohjelman, sellaista kun ei nykyisellään ole. Ei ihme, että alkaa kyllästyttää ekan viiden minuutin jälkeen... Silloin harvoin kun salille eksyn nykyään, treenaan yleensä ylävartaloa, käsiä ja olkapäitä. Haluaisin käyttää enemmän vapaita painoja käyttämieni laitteiden sijaan, mutta kun kokemusta on pyöreä nolla, niin en viitsi mennä pyörimään bodareiden sekaan ja vain kokeilemaan. Tarvitsisin siis kunnon perehdytyksen salin laitteisiin ja painoihin, sekä selvän ohjelman. Ei sillä, että olisin käynyt salilla vain pyörimässä ja treenit olisivat olleet mitenkään tehottomia (ojentajat on kipeänä edelleen toissapäiväisestä), mutta kyllähän se vähän turhauttaa tehdä samoja asioita kerrasta toiseen. Ja mitä hyötyä siitä edes on, etenkin jos käy salilla parhaimmillaan ehkä kerran kolmessa viikossa? Perehdytys ja ohjelma olisi varmaan helposti hoidettavissa, jos rahaa olisi yhtään ylimääräistä. Se varmaan motivoisi myös käymään säännöllisemmin. Toisaalta oon myös miettinyt sitä, että voiko salilla käynnin korvata esimerkiksi BodyPump-tunneilla? Mitä mieltä te olette? BodyPump on jokseenkin yllättäen noussut yhdeksi mun suosikiksi ja siellä käymiseen kyllä riittää motivaatiota. Sen lisäksi kun heittää ohjelmistoon lenkkeilyä ja tanssia, niin luulisi olevan ihan hyvä kokonaisuus. 



Eilen oli välipäivä liikkumisesta. Joulukuun sluibailuasenteesta on vähän vaikea pyristellä pois, mutta koetan hyväksyä tän pehmeän laskun arkeen. Pääasia, että eilen ruokailut meni oikein mainiosti. Tehtiin illalliseksi miehen kanssa kanaleivät ja salaattia. Ihan mielettömän herkullista! Mies teki itse marinadin ja kastikkeen kanasuikaleille, jotka sitten heitettiin sämpylöiden päälle ja nautittiin salaatin kera. Tää pääsi kyllä ehdottomasti meidän ruokalistalle. :)

Mulla on ikävä sitä tunnetta, kun tiesi olevansa, elävänsä ja hengittävänsä sitä liikunnallista elämäntyyliä. Viimeisen kuukauden se on ollut vähän hakusessa, mutta mä vannon löytäväni sen vielä. Pienin askelin sitä kohti. Tänään aion mennä tanssimaan!

Ihanaa viikonloppua kaikille!

12 kommenttia:

  1. Moikka! En tiedä millaista voimaa oot salilla tehnyt, mutta yleensä sali ja pumppi kehittää voiman eri osa-aluieita. Eli jos oot tehnyt salilla esim noin. 8-12 toistoa x 3 niin oot tehnyt perusvoimaa, joka kehittää siun yleistä voimatasoa (eli jaksat nostaa isompaa kuormaa kerralla). Pumppi taas kehittää kestovoimaa eli sitä et siun lihas jaksaa tehdä töitä pidempään. Yleensä toi kestovoima tehdään pienillä painoilla. Tää on niiden ero eli toinen nostaa siun voimaa ja toinen kestävyyttä.

    Pumpin ongelma myös usein on se että tankoon ei uskalleta laittaa tarpeeksi painoa että se lihas oikeesti kehittyis.

    Koko pumppi vs. sali on oikeastaan siitä kii mitä haluut siltä painoharjoittelulta. Toivottavasti tästä saa jotain selvää :D

    VastaaPoista
  2. Ooh, kiitti selvennyksestä! Itsellä tavoitteena on ehkä ennemmin kestävyys ja kiinteytyminen, kuin voimakkuus (vaikkei sekään tietty pahitteeksi olis!) Tässä tilanteessa, kun ylimääräisiä kiloja on edelleen paljon, tähtään siihen painonpudotukseen ja kiinteytymiseen näin alkuun, kunnes ylimääräiset on saatu sulatettua pois. :)

    VastaaPoista
  3. Muista, että yksikään kerta, kun harrastat liikuntaa, ei ole turha, vaikka sitten kävisit siellä punttikselle vain kerran kuussa. Tottakai voimaharjoittelu kehittää tehokkaammin, jos käyt sekä salilla että BodyPumpissa, mutta jo se, että käyt pumpissa säännöllisesti, on hyväksi sinulle. Liikuntakattauksesi näyttää tosi hyvältä. Monelle ongelma on se, että liikunta painottuu joko lihaskuntoon tai aerobiseen, mutta sinulta löytyy molempia. Ole armollinen itsellesi! :)

    Aurinkoista uutta vuotta!

    VastaaPoista
  4. Eikös sulla kuulu saliohjaus + treeniohjelma kuukausihintaan? Itselläni ainakin kuuluu salisoppariin ko. jutut. 4x vuodessa saa halutessaan treeniohjelman ja siihen sisältyvän yhden kerran harjoitteluohjauksen. Siis niin että kädestä pitäen näytetään kuinka tää nyt tehdään.
    Katsastappa vähän sun sopparia, voit yllättyä!

    Ihanaa vuoden alkua!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ei valitettavasti kuulu, koska en maksa "täyttä" hintaa, vaan saan työttömänä -15% alennuksen kuukausimaksuun. :( Muuten kyllä kuuluisi 3 x pt:n kanssa, mutta näillä alennetuilla hinnoilla ei.

      Hyvää vuoden alkua sullekin! :)

      Poista
  5. Täälläpäin saleilla on tapana tarjota ainakin ensimmäinen saliohjelma ja siihen perehdytys ilmaiseksi (salilla missä käyn niin ohjelmat ja ohjaukset ovat ilmaisia). Kantsii kysyä asiasta salilla :-)

    http://www.bodybuilding.com/guides/
    Tuolta toki voi myös katsoa ohjelmia. Hyviä videoita löytyy liikkeistä myös, mutta eihän se sama ole kuin joku paikan päällä neuvoisi ja opastaisi tekemään oikein :-)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos linkistä! :) Meilläkin normaalihintaiseen vuosikorttiin kuuluu kolme pt-kertaa, mutta ite oon opiskelija/työtön-alennuksella, joten tämmöset ylellisyydet ei kuulu hintaan. :<

      Poista
  6. Ihana löytää sun blogi! Kamppailen itse ylipainoa (ja salille lähdön 'mahdottomuutta' vastaan). Jään kyl seuraan sun blogia :) tsemppiä! Saako udella, missä päin keski-suomea asut ja millä salilla käyt? Olen itsekin siis keski-suomesta!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tervetuloa seurailemaan! :)

      Asun ihan täällä Jyväskylässä ja Killerin liikuntakeskuksella oon käynyt nyt reilun vuoden, joskus innokkaammin ja toisinaan vähän vähemmän innolla. :D

      Poista
  7. http://kolonrakentaja.blogspot.fi/2013/01/blogihaaste-nooralta.html Sinul olisi blogissani haaste :--)

    VastaaPoista
  8. Mulla olis sulle myös haaste :) www.bettybom.blogspot.com

    Tsemppiä alkuvuoteen!

    VastaaPoista