lauantai 20. elokuuta 2011

Keep your eyes on the goal.

Oon lievästi pettynyt itseeni. Oon alkanut lipsua periaatteistani. Lipsumiset ovat pieniä, mutta lipsumisia silti. En edelleenkään ole ostanut sipsiä, karkkia tai keksipakettia. Jos joku on tarjonnut, olen saattanut yhden karkin syödä, tms. Mulla on edelleen paljon asioita, joista olla ylpeä, mutta tällä hetkellä tuntuu, että nyt on aika pysähtyä ja vähän pohtia, mitä voisin tehdä vieläkin paremmin, mitä asioita voisin muuttaa.

Asioita, joihin kiinnittää huomiota:
- Annoskoko. Oon alkanut syömään liikaa enkä usein edes välitä, vaikka olisin jo täynnä. Tähän täytyy tulla muutos, pärjäisin aivan hyvin vähemmälläkin ruualla. Mun on lopetettava syöminen silloin kun olen täynnä, eikä vasta sitten kun olen jo ähkyssä. Mulla on myös paha tapa hotkia. Ja oikeasti, jos olen jo kylläinen, sitä ruokaa ei tarvitse hakea lisää. Mun on lakattava syömästä pelkästä syömisen ilosta.
- Toisinaan herkuttelu on jopa suositeltavaa, kunhan muistaa kohtuuden. Oon mielestäni onnistunut tässä ihan hyvin, mutta en tiedä, jostain syystä jaksan nähdä syyllisyyttä jokaisesta pienestäkin herkuttelusta. Pala tummaa suklaata päivässä on ihan ok, mutta entä leivos kahvilassa kerran viikossa?
- Alkoholi. Oon nyt muutaman viime viikon aikana onnistunut hankkimaan yhden krapulapäivän itselleni viikossa. En silloinkaan ole seuraavana päivänä sortunut niihin krapulamättöihin, joita ennen olisin ilomielin vetänyt, mutta mua silti harmittaa, että viikon hyvä työ täytyy lopulta vetää nollille. Ah ja miten paljon inhoankaan krapulapäivän turvotusta! Esimerkiksi eilen tuli pämpättyä ja kunnolla, vaikkakin siinä illanvietossa tulikin ravattua ympäri kaupunkia ainakin kahdeksan kilometrin verran ja baarissakin tanssittua melkoisen raivokkaasti. Mutta se alkoholi, miksi en sen kanssa osaa pysyä kohtuudessa? Kun pystyisin ihan hyvin olemaan ilmankin. Oon sellaisen positiivisen huomion tehnyt itsessäni, että en enää useimmiten koe tarvetta keksiä viikonlopuille väkisellä jotain toimintaa, vaan tykkään olla "tylsä" ja lähteä vaikka lenkille perjantai-iltana. En minä sitä sano, hyvä seura ja pullo viiniä tekee joskus hyvää, mutta en halua, että siitä tulee viikottaista. Onneksi ensi viikonloppu menee muutossa eikä ole varsinaisesti mitään syytä ryypiskellä. Ja tosiaan selvennykseksi, en välitä ollenkaan yksinään tissuttelusta, vaan alkoholia nautin lähinnä sen seuran takia. Harmillista vaan, että kaikki illanvietot nykyään liikkuu vain sen alkoholin ympärillä, onko oikeasti muka niin vaikea keksiä yhteistä tekemistä selvinpäin?
- Vesi. Mun täytyisi ehdottomasti juoda paljon enemmän vettä. Yksikin päivä huomasin illalla, että olin päivän aikana juonut vaan yhden lasillisen vettä... Ja hölmöintä siinäkin oli, etten edes ollut juonut muuta koko päivänä. Olin yksinkertaisesti unohtanut juoda.


No, jottei menisi ihan negailuksi, täytyy myös hieman muistuttaa itseään,

Asioita joista olla ylpeä:
- Liikkuminen. Liikun nykyään ihan mukavasti - kun alussa mun tavoite oli vain 4 tuntia viikossa, nykyään saatan liikkua helposti enemmänkin. Viime viikolla liikuin yli kahdeksan tuntia, tällä viikolla tunteja on kertynyt tähän mennessä kuusi.
- Herkuttelu. Oon aikalailla onnistunut vieroittamaan itseni sokerista. En enää edes pidä liian makeista juomista tai ruuista, pienikin määrä alkaa ällöttää. Useimmiten mun ei edes enää tee mieli mitään sellaista ja siksi en niitä syökään. Ja vaikka toisinaan poden syyllisyyttä lipsumisesta, niin totuushan on, että mulla on syytäkin olla ylpeä itsestäni vaikkapa vaan sen takia, että mun nykyinen herkuttelun taso on kaukana ja paljon paremmalla tolalla kuin aiemmin, ennen tätä muutosta. Yksi leivos viikossa ei ole mitään verrattuna siihen määrään paskaa, jota suuhuni tungin aiemmin
- Kai mä jotain teen kuitenkin oikein, kun paino kuitenkin putoaa, vaikkakin hitaasti. Tällä hetkellä se tuntuu putoavan noin kilon kahdessa viikossa. Ensimmäisen viikon paino jumittaa tai saattaa jopa nousta ja viikon päästä oon taas hitusen kevyempi. Vähän tietysti harmittaa tää hidas tahti, mutta parempi kai näin, kuin että paino samaan tahtiin nousisi... 

Nyt kun oon taas tehnyt tilit selviksi itseni kanssa, voin jatkaa hyvillä mielin. Vietän tällä hetkellä tyttöjen iltaa kahdestaan kissani Leelon kanssa. Voisin piristää itseäni etsimällä motivoivia kuvia, kuuntelemalla hyvää musiikkia ja ehkä nauttimalla hedelmäsalaattia. We'll see.


5 kommenttia:

  1. askel oikeaan on jo se että huomiot ne asiat missä voit vielä tsempata.

    VastaaPoista
  2. Noi asiat mihin sun pitäisi kiinnittää huomiota, on kutakuinkin tismalleen samat kuin omani. Mun pitäis vaan omaani lisätä ainakin toi liikunta vielä.

    Mut tsemppiä, hienoa että paino kuitenkin putoaa!

    VastaaPoista
  3. Hei, löysin sattumalta blogiisi!:) Olen itsekkin matkalla hoikempaan minääni, tällä hetkellä 7kg kevyempi mutta vielä 18kg edessä! Postauksesi otsikkokin oli osuva, pyrin joka päivä miettimään tavoitettani. Itse pidän nollatoleranssia herkuttelun suhteen, sillä pelkään edelleen repsahtavani pahan päiväisesti. Mielestäni olet tiedostanut oikeita seikkoja ja on varmasti asioita mitä muuttamalla muutos olisi nopeampaa. :) Tuosta veden juonnista muuten.. Kannattaa todellakin panostaa siihen! Itse opettelin väkipakolla juomaan 3-4 l vettä päivässä ja se kyllä kummasti nopeuttaa aineenvaihduntaa. Tsemppiä!!

    Epi

    VastaaPoista
  4. Mutta eikös n.puoli kiloa viikossa ole ihan hyvä painonpudotus? Tai mun mielestä ainakin. Itse ainakin mietin, että jos mulle on tullut n.30 kg ylimääräistä viidessä vuodessa, niin tuskin ne kauhean nopeasti myöskään putoavat. Olen lueskellut blogiasi jonkin aikaa, kun laihdutushommat myös itseäni luonnollisesti kiinnostavat, tosin vielä en ole saanut painoa kovinkaan paljon putoamaan... mutta kai se siitä lähtee, kun saa ruokailu-tottumuksia rukattua parempaan suuntaan.

    Ainakin mun mielestä olet pudottanut painoa tosi hienosti! Ja sitä paitsi, eikös tässä kyse ole loppuelämän kestävästä elämäntapamuutoksesta eikä kolmen kuukauden pikalaihdutuskuurista ;) Tsemppiä jatkoon!

    VastaaPoista
  5. Kiitos kaikille kommenteista ja tsemppaamisesta! Toivottavasti saan parannettua noita huonoja tapojani, nyt kun ne tiedostankin.

    Anonyymi, puoli kiloa viikossa on oikeastaan ihan loistava tahti, itse olen vain niin kärsimätön, että haluaisin kaikki-heti-nyt. Toisaalta, yritän myös kehittää tätä kärsimättömyyttäni ja ajatella, että tärkeintä tässä ei ole se luku, vaan hyvä olo mikä tästä elämäntapamuutoksesta tulee. Pudonnut paino on vain mahtava bonus... Vaikka tietysti niitä tuloksia odottaakin, kun kuitenkin paljon töitä tekee sen eteen.
    Kiitos ja tsemppiä myös omaan projektiisi! Kyllä se siitä, kunhan löytää oman rytmin. :>

    Epi, tervetuloa lukemaan! Onnea 7 kilosta, hieno saavutus jo sekin! Itse oon pohdiskellut, että en edes halua kaikkia herkkuja itseltäni kieltää, koska en halua tämän olevan mikään kuuri, vaan nimenomaan elämäntapamuutos, pysyvä sellainen. Tarkoituksenani on syödä näin (ja paremminkin) lopun elämääni ja mielestäni herkut kuuluvat olennaisena osana siihen. :> Toisaalta ymmärrän kyllä sinua, sillä itseltänikin meni jonkin aikaa, etten voinut antaa itseni syödä oikein mitään herkkuja. Mutta jossain vaiheessa opin luottamaan itseeni sen verran, että tiesin, ettei elämäntapamuutokseni kaadu yhteen jäätelöön tai muuhun vastaavaan. Toivottavasti sinäkin löydät oman vahvuutesi. :) Paljon on vielä opeteltavaa itselläkin (esimerkiksi juuri tuo vedenjuonti), mutta pikku hiljaa, pikku hiljaa. Onhan tässä koko elämä aikaa! Paljon tsemppiä sullekin! :>

    VastaaPoista